Culemborg zoals het was

Het leven in Culemborg

home Boeken Audio Film Over ons Nieuws Links


Vervoer

Heen en weer

Heen en weer met het veer…

Al sinds het einde van de veertiende eeuw ligt het Culemborgse veer op de huidige plaats. In de verre oudheid moest de pont naar de andere kant van de Lek worden geroeid. Later kwam er een gierpont en nog later een motorpont.


Stadsvervoer

Culemborgs stadsvervoer tijdens het interbellum

Rond 1700 werd Culemborg over het land en over het water beter bereikbaar. De bereikbaarheid van Culemborg over het land heeft sindsdien een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt


Beurtvaart

Al rond 1770 bestond er een beurtveer  tussen Culemborg en Amsterdam. Op  30 december 1772 stelden de stedelijke  besturen van Culemborg en Amsterdam  een reglement op voor deze veerdienst,  waarin onder meer stond dat de schipper zich strikt aan de vaartijden diende  te houden.


Beurtvaart Nieuwe Brug

De ‘Nieuwe Brug’ is helemaal niet zo nieuw

Mensen die al jaren in Culemborg wonen, kennen de naam vast wel: de  Nieuwe Brug. Het is de naam van de brug over de zogenaamde Bisschopsgraaf, waar we over gaan als we via de Rijksstraatweg richting Geldermalsen  rijden.


A2

Van zandweg tot A2

Over de infrastructuur rond Culemborg, gestart met het bezanden van een handjevol  wegen en de dijken rond 1700 tot en met het onderhoud door Rijkswaterstaat van de A2
.


Streef

Van paard en wagen naar luxe touringcar: Streef Reizen

De geschiedenis van Streef Reizen begon rond 1935 toen een handelaar/opkoper in stro en alles wat zich verder voordeed, brood zag in een vervoersdienst.


T.B.C.tram

T.B.C.- tram

Sinds november 1906 werden de plaatsen Tiel, Culemborg en Buren door de zgn. T.B.C.-tram met elkaar verbonden.

Bodediensten

Bodediensten

Culemborg telde in het verleden veel bodediensten, waaronder Pothuizen, Saltzherr, De Hartog, Van Dijk,Verbrugh, Van Gend en Loos, Rederij op de Lek en slepersbedrijf Van Vuuren.

Station Culemborg

Station Culemborg

Het station Culemborg werd geopend in november 1868


Kuilenburgse boot

De Kuilenburgse boot

In augustus 1857 begon het raderstoomschip ‘de Stad Schoonhoven’ tweemaal per week tussen Rotterdam en Schoonhoven te varen. Deze stoomdienst kreeg in 1896 de naam Rederij op de Lek.